عضو هیئت مدیره انجمن تولیدكنندگان موتورسیكلت:
از ورود مجدد موتورسیكلت های از رده خارج به سطح شهر جلوگیری شود
آروما: عضو هیئت مدیره انجمن تولیدكنندگان موتورسیكلت، با تاكید بر اینكه بیشتر آلودگی هوای تهران ناشی از موتورسیكلت های از رده خارجی است كه پس از چند سال توقف در پاركینگ ها در مزایده با قیمت پایینی به فروش می رسند، خواهان جلوگیری از ورود باردیگر این موتورسیكلت ها به سطح شهر و تردد آنها شد.
ابوالفضل حجازی در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: تولید و شماره گذاری موتورسیكلت های كاربراتوری از سال ۹۵، ممنوع گردید اما بعضی از شركت ها در سال ۹۶ نیز این موتورها را تولید كردند و متاسفانه برخی سازمان های دولتی هم از این مساله حمایت كردند. این برای نخستین بار است كه به این صراحت اعلام می كنم كه در سال ۹۵، سال اتمام تولید موتورهای كاربراتوری بود اما در سال ۹۶ هم به صورت چراغ خاموش این محصولات تولید شد.
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدكنندگان موتورسیكلت در ارتباط با آلودگی هوای ناشی از موتورسیكلت های فرسوده، اعلام نمود: در بحث آلایندگی موتورسیكلت های فرسوده و اسقاط آنها، هم اكنون در شرایطی قرار داریم كه اسقاط موتورسیكلت ها به سبب افزایش قیمت این محصولات به جهت اینكه خریدار قدرت خرید محصول جدید و جایگزینی با موتورسیكلت فرسوده را ندارد، به تعویق می افتد؛ بدین سبب اسقاط موتورسیكلت های فرسوده همچون قانون هایی است كه در شرایط فعلی اجرای آن امكان پذیر نیست.
موتورسیكلت های سطح شهر فرسوده نیستند؛ از رده خارج اند...
وی اضافه كرد: البته موتورسیكلت های فرسوده در شهرهای بزرگ همچون تهران وجود ندارد و موتورسیكلت های فرسوده در شهرها و روستاها مورد استفاده اند كه مشكل آلودگی هوا ندارند. اگر پلیس از موتورهای سطح شهر آمار بگیرد، اكثرا موتورسیكلت های گران قیمت و یورو ۴ هستند. آنچه كه امروز بیشتر موجب آلودگی هوای تهران شده، موتورسیكلت های فروش پاركینگی است. موتورسیكلت هایی كه بیشتر از ۱۰ الی ۱۵ سال از عمرشان گذشته و توسط پلیس متوقف شده و روانه پاركینگ ها می شوند. مالكان این موتورسیكلت ها به سبب اینكه هزینه ها ترخیص برایشان بالا است، از مالكیت های آنها صرف نظر می كنند و برای تحویل آن بازگشت نمی كنند.
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدكنندگان موتورسیكلت اشاره كرد: موتورسیكلت هایی كه پس از چند سال در پاركینگ ها می مانند، به یكی از سازمان ها واگذار شده و این سازمان بجای آنكه این موتورها را اسقاط كند، بوسیله مزایده با قیمت های پایین تر به فروش می رساند و اینگونه است كه این هزینه كمتر از هزینه ترخیص موتورسیكلت از پاركینگ خواهد بود. بدین سبب مشتری برایش بهتر است كه این را در مزایده خریداری كند تا اینكه هزینه كرده و موتورسیكلت را از پاركینگ ترخیص كند. ضمن اینكه این موتورها زمانی كه به چرخه شهر برمی گردند، با برگه جدیدی كه برایش صادر شده، مالكیت جدید داشته و بدین ترتیب دیگر جریمه ای هم ندارد. این موتورسیكلت ها دیگر فرسوده نیستند، از رده خارج اند. آمار داریم كه بطور مثال موتورسیكلتی سه بار توسط پلیس متوقف، روانه پاركینگ شده و مجدد به فروش رسیده است.
از خروج موتورسیكلت های از رده خارج، از پاركینگ ها و ورود آنها به سطح شهر جلوگیری شود
حجازی اشاره كرد: ما معتقدیم كه باید از ورود این موتورسیكلت ها به سطح شهر و چرخه تردد، جلوگیری شود. قانون عمر مفید حدود هشت سال در كشور اجرا نمی گردد. ما معتقدیم كه پلیس باید قانونی را كه مجلس شورای اسلامی تصویب كرده است را اجرا كند؛ بدین ترتیب كه موتورسیكلتی كه عمر مفید آن به اتمام رسید، متوقف كرده و آن موتور دیگری مالكی نداشته باشد و به ستاد اسقاط واگذار شود. ستاد اسقاط نیز باید موتور را "از وسط برش زده" و برگه اسقاطی كه دارای ارزش باشد را به مالك تحویل دهد و هر شخص كه می خواهد موتور جدیدی خریداری كند، یك برگه اسقاط نیز خریداری كند.
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدكنندگان موتورسیكلت در پاسخ به اینكه واكنش سازمان های متولی در اجرای قانون هوای پاك، در ارتباط با فروش مزایده ای موتورسیكلت ها فرسوده و از رده خارج چیست؟ اظهار داشت: در كشور آنقدر بخش تولید را اذیت می كنند و مانع تراشی برایش می كنند كه صنعتگر گرفتار مجبور می شود با روشی قانون را دور بزند.
وی اشاره كرد: علاوه بر اینكه موتورسیكلت هایی كه به پاركینگ ها منتقل می شوند نباید به هیچ وجه دیگر به چرخه تردد در سطح شهر بازگردند و باید اسقاط شوند.
منبع: آروما
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب