دیده بان مواد غذایی (Foodwatch)، سازمان اروپاییِ مدافع حقوق مصرف كنندگان در گزارشی شركت كوكاكولا را در گسترش چاقی و دیابت مسئول می داند و این گزارش به ویژه تبلیغات كوكاكولا را ˮغیرمسئولانهˮ خوانده است.
به گزارش آروما به نقل از ایسنا، سازمان مدافع حقوق مصرف كنندگان در یك بررسی جامع به خصوص به كمپین های بازاریابی كوكاكولا پرداخته و نتیجه این بررسی را در گزارشی به نام "گزارش كوكاكولا" منتشر نموده است.
اولیور هویتسینگر، یكی از اعضای دیده بان مواد غذایی در جریان معرفی "گزارش كوكاكولا" در برلین اظهار داشت: كوكاكولا بهتر از هر شركت دیگری می داند كه باید به خصوص در بین جوانان تصویری مثبت از این كالا بوجود آورد.
در گزارش دیده بان مواد غذایی آمده است كه این نوشابه های شكردار "نوشابه هایی بیماری زا" هستند. این گزارش به خصوص به تبلیغات شركت كوكاكولا انتقاد می كند و این تبلیغات را "غیرمسئولانه" می داند.
در این گزارش در انتقاد به تبلیغات شركت كوكاكولا همچون آمده است كه این شركت آگاهانه با تبلیغات میلیونی در اینترنت و تلویزیون تلاش در جلب كودكان و جوانان به این نوشابه می كند. این سازمان از شركت كوكاكولا می خواهد به تبلیغات برای كودكان و جوانان آخر دهد.
اولیور هویتسینگر در این باره می نویسد: طبیعی است كه هر كسی می داند كه كوكاكولا یا فانتا سالم نیستند. وی در ادامه می گوید: اما كودكان نمی دانند كه نوشیدن یك شیشه نوشابه در روز آنها را در خطر بیماری دیابت قرار می دهد و احتمال اضافه وزن را در آنها بالا می برد.
در گزارش دیده بان مواد غذایی همینطور در این ارتباط آمده است كه میزان مصرف روزانه شكر در بین شهروندان آلمان بسیار بیشتر از حدی است كه سازمان بهداشت جهانی (WHO) پیشنهاد كرده است.
دیده بان مواد غذایی بنابراین از دولت آلمان خواهان افزایش مالیات بر نوشابه هایی شده كه بیش از اندازه شیرین هستند و استدلال می كند كه این نوع مالیات در خیلی از كشورهای جهان وضع شده است.
شركت كوكاكولا واحد آلمان روز چهارشنبه گذشته در واكنش به این گزارش اعلام نمود كه اضافه وزن "مشكلی پیچیده" است و تنها یك دلیل ندارد. این شركت در ادامه خواهان گفت وگویی سازنده در این باره شده؛ گفت وگویی كه راهكاری در این رابطه پیشنهاد كند.
به گزارش دویچه وله، شركت كوكاكولا در پشتیبانی از خود در برابر این گزارش ادعا كرده چندین سال است كه نوشابه های بدون شكر هم به بازار معرفی كرده است. این شركت در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ نیمی از فروش خویش را از طریق نوشابه های بی شكر یا كم شكر به دست آورد.